www.mnd.pl
facebook profile

Ćwiczenia warg

  1. Ściągnij wargi, jak przy samogłosce U, a następnie spłaszcz je, cofając kąciki, jak przy artykulacji I - powtórz te ruchy kilkakrotnie.
  2. Cofnij kąciki ust, a następnie otwieraj i zamykaj usta.
  3. Wciągaj powietrze wargami ściągniętymi.
  4. Cmokaj.
  5. Zagwiżdż parę razy na jednym tonie.
  6. Zamknij wargi i przesuń usta w lewą, a potem w prawą stronę.
  7. Utrzymuj między wargami ołówek.
  8. Wpraw wargi w drganie (parskanie - mów: PRRR..).
  9. Ssij górną wargę, a potem dolną.
  10. Dmuchaj na płomień świecy, na watkę lub kulkę papieru.
  11. Wymawiaj coraz szybciej połączenie samogłosek AU, szeroko otwierając wargi przy A i ściągając je mocno przy U.
  12. Graj na organkach lub grzebieniu.
  13. Trzymaj wargami kartkę papieru, którą ktoś usiłuje wyciągnąć.
  14. Zaciśnij zęby i rozciągnij wargi, aby zęby były widoczne. Powtórz ćwiczenie kilkakrotnie.
  15. Zaciśnij zęby i cofaj mocno na zmianę prawy i lewy kącik warg.
  16. Zamknij usta, ściągaj je i przesuwaj ściągnięte w lewą stronę, a potem w prawą.
  17. Przy rozchylonych szczękach wciągaj wargi do środka ust.
  18. Cofnij kąciki warg, a następnie opuszczaj i unoś dolną szczękę.

Ćwiczenia języka

  1. Wysunięty język przesuwaj poziomo z jednej strony w drugą.
  2. Wysuń język, skierowany możliwie jak najbardziej w prawa stronę, a następnie przesuwaj go w linii poziomej w stronę przeciwną, starając się, aby podczas zmiany położenia, był jak najdalej wysunięty na zewnątrz.
  3. Przesuwaj wysunięty język wokół szeroko otwartych war, tzn. oblizuj górną i dolną wargę.
  4. Oblizuj wargi podczas coraz szerszego ich otwierania.
  5. Wysuń język w linii prostej, jak najdalej na zewnątrz, utrzymując go w płaszczyźnie poziomej.
  6. Wysuń język jak najdalej z jamy ustnej, a następnie go schowaj.
  7. Przesuwaj język po zewnętrznych powierzchniach górnych i dolnych zębów.
  8. Puść dolną szczękę i połóż swobodnie bezwładny (spłaszczony i rozszerzony) język na dolnej wardze tak aby jego boki dotykały kącików warg.
  9. Wysuń język do przodu w płaszczyźnie poziomej i cofaj go do poprzedniej pozycji.
  10. Dotykaj końcem języka na zmianę dolnych i górnych zębów przy silnie opuszczonej dolnej szczęce.

Przykłady ćwiczeń różnych

  1. Powoli, swobodnie wdychaj i wydychaj powietrze (nabierz powietrze i wypuść go) przez nos zamkniętych ustach.
  2. Powtórz ćwiczenie poprzednie z jedną dziurką nosa zaciśniętą, a następnie zamknij druga dziurkę.
  3. Wykonaj głęboki wdech przez nos i wydech przez otwarte szeroko usta; przy wydechu zaciśnij nos.
  4. Wykonaj wdech przez usta i wydech przez nos.
  5. Zrób wdech i wydech szeroko otwartymi ustami.
  6. Dmuchaj przez usta.
  7. Ćwicz wciąganie powietrza przez nos (2-3 razy) i wydychaj szeroko otwartymi ustami.
  8. Chrząkaj. Ćwiczenie polega na gwałtownym wyrzucaniu powietrza przez nos, z równoczesnym usiłowaniem zatrzymania go.
  9. Wykonaj wdech, naśladujący ziewanie, a więc z ustami szeroko otwartymi. Wydech powinien być połączony z wymawianiem samogłoski (np. A, Ą, E, Ę, I, O, U, Y) głośno lub szeptem.
  10. Unoś i opuszczaj w czasie w czasie wymawiania głosek podniebienie miękkie przy szeroko otwartych ustach i obserwuj jego ruchy w lusterku.
  11. Wymawiaj krótko samogłoski przy szeroko otwartych ustach. W lusterku widoczne są ruchy podniebienia miękkiego i tylnej ściany gardła.
  12. Gwiżdż. Początkowo z zatkanym nosem, później stopniowo ucz się gwizdać bez zaciskania nosa.
  13. Zatrzymaj powietrze w jamie ustnej. Nadmij oba policzki jednocześnie, potem naprzemiennie, w końcu powietrze wypuść nosem.
  14. Wciągnij policzki do wewnątrz jamy ustnej, a następnie je rozluźnij. Powtórz to parokrotnie.
  15. Wypowiadaj sylabę APA z przedłużonym momentem zamknięcia warg w czasie artykulacji (wymawiania) głoski P.
  16. Wypowiadaj sylabę z głoską P na końcu, przedłużając zamknięcie warg, np., AP, OP, UP, EP, IP.
  17. Wypowiadaj sylaby ze spółgłoską P na początku: PA, PO, PE, PU, PY. Moment zwarcia (zamknięcia warg) przy P należy przedłużać.


ćwiczenia pochodzą z książki "Co należy wiedzieć o ochorobie neuronu ruchowego (MND)?" Barbara Tomik, Bożena Jóźwiak
SLA
dreamfloorstudio.com        
MND