www.mnd.pl
facebook profile

Chory siedzi na krześle przed ciężkim stołem. Prezentowane poniżej ćwiczenia są przeznaczone głównie dla mięśni rąk.

Ramiona


  1. Trzymaj ręce z tyłu głowy i jeśli to możliwe skrzyżowane, następnie rozkładaj łokcie i odpychaj je do tyłu tak szybko jak to możliwe (ćwiczenie wspomagające prace rąk oraz wzmacniające mięśnie karku).
thumb thumb

  1. Trzymaj ręce wyciągnięte lekko do boku i przodu, przyciśnij odwrócone dłonie i nadgarstki do spodu stołu jakbyś chciał go podnieść, unieś teraz ramiona i wyprostuj łokcie (ćwiczenie wzmacniające dźwigacze rąk).
 

Łokcie


  1. Trzymaj ręce luźno opuszczone wzdłuż ciała, powierzchnię wewnętrzną skieruj ku górze dotknij palcami ręki ramienia zginając ją w łokciu, a następnie powróć do pozycji wyjściowej naciągając i prostując łokieć tak szybko jak to możliwe.
thumb thumb

  1. Trzymaj ręce zgięte w łokciu z łokciami podniesionymi w bok w tzw. pozycji horyzontalnej, obracaj teraz dłonie w nadgarstkach kciukiem w kierunku góry, a potem w dół.
thumb thumb

  1. Usiądź blisko stołu, ręce opuszczone. Wykonaj ruch jakbyś chciał unieść stół, raz używając do tego wewnętrznej strony dłoni, a drugi raz wewnętrznej strony przedramion.
 

Dłonie


  1. Wykonuj ruchy naprzemienne palcami oraz kciukiem. Polegają one na zginaniu palców i kciuka w pięść, a następnie ich wyprostowaniu. Ruchy te wykonuj tak szybko jak to możliwe i staraj się wyprężyć (naciągnąć) nadgarstek.
thumb
thumb

  1. Naciśnij krawędź stołu tak jakbyś chciał popchnąć go palcami dłoni (jej powierzchnia wewnętrzna powinna być skierowana ku dołowi) , potem tylko kciukiem, wówczas dłoń obrócona jest powierzchnią wewnętrzną ku górze.
 

  1. Końcem kciuka naciskaj mocno koniec każdego palca po kolei.
thumb
thumb


ćwiczenia pochodzą z książki "Co należy wiedzieć o ochorobie neuronu ruchowego (MND)?" Barbara Tomik, Bożena Jóźwiak
Zdjęcia wykonał Stanisław Bachleda-Curuś, a ćwiczenia wykonywała Joanna Słuchowska.
SLA
dreamfloorstudio.com        
MND