Dla osób korzystających z domowej wentylacji mechanicznej

Zaczęty przez Ola.ef, 07 Grudzień 2023, 17:34:34

Poprzedni wątek - Następny wątek

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Ola.ef

Witam wszystkich,
Piszę z prośbą jeżeli ktoś by mógł proszę odpowiedzcie na pytania dla mojej koleżanki, która pracuje z pacjentami w warunkach wentylacji mechanicznej, a obecnie dokształca się i potrzebuje materiałów do napisania pracy o jakości życia w warunkach domowej wentylacji. Z góry wszystkim dziękujemy za pomoc :) Poniżej link do ankiety google.
https://docs.google.com/forms/d/13iRlQG0bxedSnrZsaJ4YH9bdiwweexNIkik2cBpLrIA/edit

ChelseyMoore

Hej Ola,

Jag kan inte fylla i din väns enkät direkt här, men jag kan ge lite allmän input som kan vara användbar för arbetet. När man studerar kvaliteten på livet för personer med hemventilation är det ofta viktigt att ta med flera aspekter: hur maskinen påverkar vardagsrutiner, sömn, socialt liv, fysisk aktivitet och den mentala aspekten av att alltid ha en medicinsk apparat i hemmet. Många patienter upplever både trygghet och begränsningar – tryggheten i att andas ordentligt kombineras ofta med känslan av beroende av tekniken och ibland ljud eller begränsningar i rummet.

Frågor om nöjdhet, självständighet och eventuella problem med underhåll av ventilationssystemet är också relevanta. Jag skulle rekommendera att inkludera både öppna frågor och graderade skalor, så man kan få både kvantitativa och kvalitativa svar. Det brukar ge mest insikt i hur livet faktiskt påverkas i praktiken.

Om ni vill kan ni också be deltagarna beskriva hur det påverkar deras familj och sociala kontakter, det är ofta en viktig del som inte alltid fångas av enbart medicinska parametrar.